pida-header-ranking-1pida-header-ranking-1pida-header-ranking-1pida-header-ranking-1
  • درباره ما
    • معرفی انجمن
    • اهداف
    • مأموریت و چشم انداز
    • تاریخچه شکل گیری انجمن
  • خدمات
  • اعضاء
    • فهرست اعضای انجمن
    • انواع عضویت و شرایط آن
  • اخبار
  • تماس با ما
  • English
احداث ۹ سامانه آب شیرین کن با ظرفیت ۷۲ هزار متر مکعب در شبانه روز از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
جلسه هیات مدیره انجمن با مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار شد
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
اخبار

توسعه ظرفیت تاسیسات آب شیرین کن توسط بخش غیر دولتی در خطر است

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل انجمن شرکت های آب شیرین کن ، بر اساس گزارش ها ، شاخص بهره‌وری عوامل تولید طی دهه ۹۰، رشد منفی سالانه ۷ درصدی داشته است و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز در همین دوره با رشد منفی سالانه ۴ درصد، به کمتر از نرخ استهلاک در سال ۱۴۰۰ رسیده است. این در حالی است که مجموعه برنامه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای کشور، رشد ۸ درصدی اقتصاد و رشد ۸/ ۲ درصدی بهره‌‌‌وری را هدف‌گیری کرده است. اگر آمار مورد نظر را کنار برخی از شواهد لایحه بودجه ۱۴۰۲ قرار دهیم، تصویری که می‌توان از رشد صنعت و توسعه در کشور داشت، تیره‌‌‌تر می‌شود. بطور مثال متوسط قدمت طرح‌های عمرانی در لایحه بودجه ۳/ ۱۶ سال است ، یعنی بیشتر از عمر چهار دولت سیزدهم و البته طرح‌هایی با قدمت ۶۱ ساله همچون ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی سفید‌رود و آبرسانی به رشت با قدمت ۵۲ سال هم دیده می‌شود.

حال این سوال مطرح می‌شود که با توجه به روند نزولی و منفی که در بخش‌های صنعتی کشور دیده می‌شود و نیز ناکارآمدی دولت در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه صنعتی؛ آب شیرین کن ها چه مسیری را در سال‌های آتی پیش‌رو دارند و مخاطرات پیش روی این صنایع چه خواهد بود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان با توجه به ملاحظات زیر، ابعادی از موضوع را روشن کرد:
با توجه به رشد منفی اقتصاد در یک دهه گذشته از یکسو و ورود به کانال تورمی ۴۰ تا ۵۰ درصدی در ۴ سال‌ اخیر از سوی دیگر، عملا در بخش عمده اقتصاد کشور حجم واقعی کلی بازار کوچک‌تر، هزینه عوامل تولید بالاتر و در نتیجه شدت رقابت افزایش یافته و حاشیه سود و بازده سرمایه‌گذاری کاهش یافته است. در کنار این مساله اشتهای دولت در ایجاد مقررات متعدد ، متعارض و تغییرات سریع موجب پیش‌بینی‌‌‌ناپذیری اقتصاد و در نتیجه افزایش ریسک سرمایه‌گذاری شده است. از سوی دیگر موضوع اساسی و مهم ساماندهی جریان نقدینگی و پرداخت مطالبات قرارداد های خرید تضمینی و همچنین جبران خسارت ناشى از تاخیر نیز که انگیزه اصلی سرمایه گذار جهت ورود به یک پروژه می باشد با موانع زیادی مواجه شده و کارنامه قابل قبولی از طرف دولت شاهد نبوده‌‌‌ایم. این اتفاق در حالی می‌افتد که تمامی مسوولان عالی‌رتبه کشور از جمله رئیس جمهور و معاون اول بر رفع موانع و استفاده از ظرفیت‌‌‌هاى بخش غیر دولتی در تامین آب شرب مردم در مناطق محروم جنوبی کشور تاکید دارند. بنابراین تا زمانی که تغییر رویکرد مبتنى بر استفاده از ظرفیت‌‌‌های بخش غیر دولتی اتفاق نیفتد و گفتمان دو‌طرفه بر مبناى مفاهمه صحیح نسبت به انتظارات، مقدورات و محدودیت‌های طرفین شکل نگیرد، مشکلات و چالش‌ها همچنان ادامه خواهند یافت.

اما نتیجه مشکلات و موانع مورد اشاره کاهش سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیربازده و متمرکز است. به عبارت دیگر، بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در بخش تولید و ایجاد تاسیسات نمک زدایی با ظرفیت بالا وحتی کوچک سرمایه‌‌‌بر که دارای قدرت نقدشوندگی پایینی است، ندارد و بنابراین ظهور کارخانه های بزرگ تولید آب شرب که سرمایه ثابت زیادی برای فناوری‌‌‌های تولیدی نیاز دارند، به حداقل رسیده است. که این امر در سرمایه گذاری و احداث و توسعه ظرفیت آب شیرن کن ها طی ۴ سال گذشته به خوبی قابل مشاهده و قابل لمس می باشد و در نتیجه بخش غیر دولتی به سمت بخش‌های خدماتی، کم‌سرمایه‌بر که سیالیت بالاتری دارد یعنی بنگاه‌‌‌های کوچک یا متوسط پیمانکاری، تامین و بازرگانی تجهیزات گرایش پیدا کرده است.
واضح است که این امر باعث افزایش شدت رقابت در بخش‌‌‌های غیرتولیدی از یک طرف و در نتیجه تشدید رقابت‌‌‌های قیمتی در این حوزه برای تصاحب یا حفظ سهم بازار خواهد شد که منجر به افزایش تزاحم بازار طرح‌‌‌های کوچک و متوسط زیرساختی بخش آب و فاضلاب است که در نتیجه آن انتخاب سرمایه گذار یا تامین‌‌‌کننده با کیفیت و کارآمد برای دولت دشوار‌‌‌تر و دسترسی به بازار برای شرکت‌های بالاسری بزرگ‌تر که ناشی از توان مهندسی و نیروی کار گران‌تر است، سخت‌‌‌تر خواهد شد. تداوم این روند منجر به طولانی شدن و نیمه‌‌‌کاره ماندن طرح‌‌‌های توسعه‌ای و خروج سرمایه گذاران به سایر بازارها خواهد شد و کاهش روند سرمایه‌گذاری احداث تاسیسات آب شیرین کن تامین آب شرب و بهداشتی  را در میان‌مدت و بلندمدت در نقاط حساس جنوبی کشور که اتفاقا در مناطق کمتر برخوردار واقع شده اند نیز کاهش خواهد داد. همچنین با توجه به برنامه و اهداف وزارت نیرو و در نگاه کلان تر ، حاکمیت در  محدودسازی دسترسی صنایع به منابع طبیعی آب و سوق دادن ایشان به شیرین سازی آب و انتقال آن به محل تولید نیز باعث تشدید کاهش ظرفیت دسترسی به آب تولیدی در بخش‌‌‌های صنعتی خواهد بود.

آنچه شرایط را برای سرمایه گذاران در حوزه آب شیرین کن دشوارتر می‌کند، سیر نزولی ناکارآمدی دستگاه‌‌‌های اجرایی برای اصلاح روش‌ها و اتخاذ اجرای سیاست‌‌‌های توسعه ای است به نحوی‌که هر نوع تعامل منجر به حل مساله میان نظام حکمرانی و نمایندگان بخش غیر دولتی به سمت صفر میل کرده است و نشانی از هم‌افزایی اثربخش بین آنها دیده نمی‌شود. در نتیجه این روند، انتظار می‌رود دولت برای رفع دغدغه‌‌‌های خود برای تامین و ساخت و اجرای طرح‌‌‌ها به سمت بخش‌‌‌ها و موسسات وابسته به نهادهای عمومی و خاص گرایش بیشتری پیدا کند و سهم این نوع موسسات از اقتصاد افزایش یابد و به تدریج بخش‌‌‌های مستقل خصوصی، با عدم‌توسعه و خروج سرمایه به‌ پیمانکار یا تامین‌کننده درجه دو تبدیل شوند که این یعنی به صدا درآمدن همزمان زنگ خطر برای بخش غیر دولتی و حاکمیت.

وحید قندچی زاده – دبیر انجمن شرکت های آب شیرین کن

Share

مطالب مرتبط

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

در نشست مشترک اتاق تهران، نمایندگان مجلس و شرکت مهندسی آبفا کشور مطرح شد؛ مطالبات معوق سرمایه گذاران به بیش از ۵ همت افزایش یافته است


ادامه مطلب
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

رئیس فراکسیون نظارت بر صنعت آب و برق کشور در مجلس شورای اسلامی ؛  افزایش ظرفیت استفاده از تاسیسات آب شیرین کن در کشور در دستور کار قرار گیرد


ادامه مطلب
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

حضور فعال نماینده انجمن در نمایشگاه نفت، گاز و انرژی عمان ۲۰۲۵


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آخرین خبرها

  • در نشست مشترک اتاق تهران، نمایندگان مجلس و شرکت مهندسی آبفا کشور مطرح شد؛ مطالبات معوق سرمایه گذاران به بیش از ۵ همت افزایش یافته است
  • رئیس فراکسیون نظارت بر صنعت آب و برق کشور در مجلس شورای اسلامی ؛  افزایش ظرفیت استفاده از تاسیسات آب شیرین کن در کشور در دستور کار قرار گیرد
  • حضور فعال نماینده انجمن در نمایشگاه نفت، گاز و انرژی عمان ۲۰۲۵
  • جلسه مشترک هیات رئیسه انجمن و فراکسیون صنعت آب و برق برگزار شد
  • مطابق با پیشنهاد انجمن در سال گذشته ، شمارش معکوس برای عرضه آب در بورس انرژی آغاز شد

کلید واژه ها

اتاق بازرگانی اعتبارات شرکت های عضو انجمن قراردادها نمایشگاه هیئت مدیره وزارت صمت وزارت نیرو کمیسیون ها

با ما در تماس باشید!

تلفن: 20 67 71 88 (021) داخلی 1018

درباره ما

انجمن شرکت های آب شیرین کن استان تهران، به منظور ساماندهی شرکت های مرتبط با حوزه آب شیرین کن و حفظ توازن، نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری، تولید، انتقال تجربیات علمی و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در اینگونه موارد، حمایت از بهبود فضای کسب و کار، پاسخگویی به مشکلات و نارسائی ها در چارچوب قوانین مرتبط در کشور، در اتاق بازرگانی تهران به ثبت رسید.

آدرس

تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان میرزای شیرازی، خیابان میرزا حسنی، پلاک 18، طبقه سوم

تلفن: 88716720

آمار بازدید

بازدیدهای امروز: 54
بازدیدهای دیروز: 109
بازدیدهای هفته: 435
کل بازدیدها: 128393
توسعه ظرفیت تاسیسات آب شیرین کن توسط بخش غیر دولتی در خطر است
تمامی حقوق متعلق به انجمن شرکت های آب شیرین کن می باشد. ©
  • درباره ما
  • خدمات
  • اعضاء
  • اخبار
  • تماس با ما
  • English